הפרנסיסקנים ומחאת בלפור

בימים אלו החדשות מלאות בעדכונים מהמחאה בבלפור, רחוב בלפור הוא רחוב קטן ברחביה בו שוכן בית אגיון שהוקם על ידי איש עסקים יווני אלכסנדר אגיון בתכננו של ריכרד קאופמן בשנות ה30. משנת 1974 הוא מעונו הרשמי של ראש הממשלה. 

אבל המחאות כלל לא מתקיימות ברחוב בלפור, הרחוב עצמו סגור ומאובטח. המחאות מתקיימות בכיכר צרפת/פריז ומי שעוקבים מקרוב אחר ההפגנות, כבר מחודש  אפריל, הם דיירי קולג' טרה סנטה (בלטינית סנקטה), בניין בן 100 שנים החולש על הכיכר.

הקולג' הוקם על ידי אגודת סן פאולו ממילאנו, בשנות ה20 של המאה ה20, ובראשו העתק של המדונינה פסלה של מרים כפי שהוא ניצב על ראש הקתדרלה של מילאנו. האגודה נכנסה לקשיים כלכליים ובשנות ה30 הבניין הועבר לידי הפרנסיסיקנים שפתחו בו בית ספר לבנים. לבית הספר הגיעו תלמידי השכונות החדשות טלביה, קטמון בקעה, שהתקשו להגיע לבית הספר הפרנסיסקני בעיר העתיקה. בבית הספר היו גם מעט תלמידים מוסלמים ויהודים מהשכונות הסמוכות. תמונות מימי בית הספר ניתן לראות באולם המבואה.

בית הספר נסגר ב1947 שכן כל האיזור הפך להיות אזור ביטחון בריטי והכניסה אליו הוגבלה. שנתיים מאוחר יותר אמנם הבריטים עזבו אבל לא היה טעם בפתיחת בית הספר מחדש שכן לא היו תלמידים נוצרים ומוסלמים באיזור, יהודים הופנו למערכת החינוך הממלכתית והאוניברסיטה העברית חכרה את המבנה. 

בסוף שנות ה90 נותרו במבנה משרדים והוצאת הספרים מגנס, והפרנסיסקנים ביקשו לסיים את החכירה ולקבל את המבנה חזרה לידיהם. לאחר מאבק משפטי ארוך ותשלום בצידו, קבלו הפרנסיסקנים את הבניין, ניקו אותו ושיפצו אותו. 

כיום בבניין פועלים משרדי רשתות המדיה של הפרנסיסיקנים, וכן Christian Media Center מרכז תקשורת המספק תוכן על ארץ הקודש לערוצי תקשורת בעולם. כמו כן גרים בבניין מספר אחים פרנסיסקנים, מתנדבים העובדים בקסטודיה וסטודנטים הלומדים באוניברסיטה הפרנסיסיקנית הנמצאת בתחנה השניה Studium) Biblicum Franciscanum – the Faculty of Biblical Sciences and Archaeology,). מסייעות בתחזוקה מספר אחיות השייכות לאחיות ההתעברות ללא רבב  Franciscan Sisters of the Immaculate Conception 

האחים והאחיות, המתנדבים והסטודנטים אינם אזרחי ישראל, וספק אם השר לביטחון פנים, אמיר אוחנה, חשב עליהם כשהוא הזכיר את השכנים הסובלים מהמחאה. האחראי על הבית האב אלברטו פרי Alberto Pari, במקור מאיטליה, שאחראי בקסטודיה על הקשר עם החברה הישראלית,  אומר שהוא מבין  ומעריך את  המחאה, אבל גם ישמח לחזור לישון בשקט כשהכל יגמר. 

התמונות מההפגנה הערב שמילאו את הפיד…